Продовжимо відновлювати сторінки історії України. А чи знаєте ви, де було зібрано перші автомобілі Ford за часів СРСР? Ні, не у Нижньому Новгороді, як нам розповідала радянська пропаганда, а у Харкові.
Сталося це у грудні 1929 року на Харківському автоскладальному заводі ХАСЗ. Хоча вся центральна преса тих часів цю подію не помітила, зато пишно рукоплескала "першорму" радянському Форду два місяці потому, який зійшов з конвейеру Автоскладального заводу у Нижньому Новгороді 1 лютого 1930 року. Чому так сталося? - AUTO-Consulting розповість більш детально.
Нагадаємо, що контракт з Ford Motor Co, який уклав СРСР, містив будівництво нового підприємства по повному циклу виробництва автомобілів у Нижньому Новгороді. Але поки підприємство будуть будувати, Ford запропонував складати автомобілі з машинокомплектів. Відбуватися це мало у трьох містах: Нижньому Новгороді, Москві та Ленінграді. Але на момент, коли до СРСР припливли перші машинокомплекти, жодне з цих підприємств не було готове розпочати їх складання. І тоді, за ініціативою Укртремасс, було запропоновано почати складання автомобілів у Харкові, де була виробнича база. Так, перші машинокомплекти і подрапили на Харківський автоскладальний завод ХАСЗ. І у грудні 1929 року на ХАСЗ збирають перші радянські Форди.
Фото з українського автомобільного журналу тих часів "Авто та шляхи", де зафіксовано перший харківський Ford у грудні 1929 року. Згадують про цей факт і у деяких автомобільних енциклопедіях.
ХАСЗ був створений лише у листопаді 1929 року, отримав приміщення закинутої цукроварні, але вже через місяць випустив перші Ford-A та Ford-AA.
Цей факт у радянській пресі особливо не афішували, а харківського підприємства і взагалі у Москві не планували. І тільки завдяки наполегливісті тодішніх керівників УкрМЕТО (Укртремасса) вдалося «пробити» цей проєкт.
А потім, вже 1 лютого 1930 року у Нижньому Новгороді знову урочисто випустять «перший» радянський Ford. Про цю подію буде писати уся радянська преса, включаючи головну газету "Правда" та автомобільний журнал "За рулем" (№4 1930 р), але жодної згадки про ХАСЗ у цих статтях не буде.
А ось і зафіксована брехня радянської пропаганди. Це фото було зроблено 1 лютого 1930 року і перший радянський Форд вже 2 місяці, як було зібрано у Харкові.
Тут треба зазначити, що у "За рулем" тоді чудово знали, де було зібраний перший Ford, бо у №10 за 1930 рік вже буде стаття, в якій цей факт опосередковано згадають, але її автор дорікає, що у Харкові обурені недопостачанням комплектів та обладнання для новоствореного заводу (усього 100 машинокомплектів).
А ось і ще один приклад радянської фото-брехні. Це фото було зроблено фотокором "За рулем" А. Шайхетом 1 лютого 1930 року. У цьому можна пересвідчитися переглянувши цей журнал №5 за 1930 рік. Але, як бачимо на транспоранті над воротами заводу зазначено 1929 рік. Це не рік події, а рік заснування автоскладального заводу у Нижньому Новгороді, де перші машини зберуть у 1930 році.
За два роки ХАСЗ взагалі перепрофілюют і поставлять хрест на усіх планах по виробництву авто та мото. Натомість складання Ford-А активно будуть розвивати у Москві на заводі КІМ, у майбутньому АЗЛК. Тож, треба виправити цю сторінку історії: перший Ford було зібрано у Харкові.
Кому цікаво більш детально дізнатися про цю історію і побачити місця, де збирали перші Форди - дивіться цей сюжет:
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.