Що зараз залишилося від легендарного заводу Cezet (CZ)
Автобізнес LIFE | Опубліковано - 2025-06-28 15:11:11 (20165 разів прочитано)
Česká zbrojovka Strakonice (CZ) – чеська компанія, яка стала відома завдяки виробництву зброї, а згодом і мотоциклів. Причому торгівельну марку ČZ – абревіатура від Česká zbrojovka ČZ (ЧеЗет) знав кожен хлопчик у 70-80 роках в нашій країні. Саме під цим брендом до нас постачали чеські мотоцикли, які були в чомусь навіть кращі за Jawa.
Сьогодні AUTO-Consulting розповість вам, що сталося з легендарним заводом у м. Стаконіце і чому мотоцикли ČZ були відомі на весь світ.
Česká zbrojovka Strakonice розпочинає свою історію з 1919 року. І не варто плутати її з іншою чеською компанією, яка теж має схожу назву Česká zbrojovka Brno. Це різні заводи, а єднає їх лише специфіка виробництва зброї.
В кінці 20-х років керівники Česká zbrojovka Strakonice побачили, що попит на зброю трохи знижується, а на транспорт навпаки. Так, у 1929 році в Стаконіце почали виробляти власні велосипеди. У 1930 році завод зареєстрував торгову марку ČZ і почав застосовувати її на велосипедах.
Наступним кроком був випуск і першого мотовелосипеду ČZ -76 Kaktus з мотором німецької фірми NSU, який та застосовувала на мотовелосипеді Motosulm.Слід зазначити, що чеський мотовелосипед – це не було лише копіювання.
Ні, він значно відрізнявся від німецького аналога. Те ж саме спостерігаємо і далі, в появі наступних моделей.
Але справжній успіх до Česká zbrojovka прийшов з появою моделі ČZ-175. Це був справжній бестселер з штампованою рамою, схожою на Zundapp. Згодом з’явиться і більш потужні версії мотоциклів з 250, 350 та 500 см3. Останній навіть супроводжував папу Римського Пія під час його поїздки Чехословаччиною. Ось як виглядали ранні мотоцикли з емблемою ČZ.
Після другої світової війни підприємство було націоналізовано, виробництво зброї припинено. Завод у Страконіце як «народне підприємство Чеський завод мотоциклів» ČZM (České závody motocyklové, národní podnik) продовжив виробляти мотоцикли. У період 1954—1959 років вироблялись мотоцикли спільно із заводом Jawa під маркою «Jawa-ČZ». У ті часи розрізнити Jawa це чи ČZ можна було лише за кубатурою мотоциклу: 125, 150, 175 виробляв тільки ČZ. Ще інколи в нього були й версії 250 см3.
А ще саме ČZ виробляв кросові та шосейно-кільцеві мотоцикли, які стали знаменитими в ті роки. 1960 року почато виробництво власних цивільних моделей під маркою ČZ було відновлено, але, щоб не конкурувати з Jawa, мотоцикли з Стаконіце мали меншу кубатуру.
В цей період бельгійський гонщик Жоэль Робер на мотоциклі CZ здобуває титули чемпіона світу у мотокросі в 1964, 1968 та 1969 роках. Згодом вже і мотокросмен Віктор Арбеков з СРСР здобуває титул чемпіона світу на мотоциклі ČZ. Багато перемог марці ČZ приніс і киянин Віктор Кавінов. І його фото досі є в залі слави чеського виробника.
З 1957 по 1964 роки завод також виробляв оригінальні й дуже популярні моторолери Čezeta.
На початку 70-х років ČZ стає найбільшим виробником спортивних мотоциклів у країнах Східної Європи. Він виготовляє 5000, а згодом 8000 кросових мотоциклів на рік, які використовують більшість спортивних клубів. Всесвітню славу чеському CZ приніс і спортсмен з НДР Пауль Франріхс, а команда Чехословаччини неодноразово вигравала гонку Six Days Enduro. Тому бренд ČZ це була не тільки відома марка в СРСР, а й у світі.
Зірковий час для CZ настав у 1975 році, коли Jawa створювала модель 634, новий двигун 350 см3 за наполяганням фірми Motokov та замовника з СРСР, встановили і на мотоцикли ČZ. Так з’явилася модель ČZ 350 Typ 472, яка постачалася лише до СРСР та деяких країн Східної Європи (Польща та Болгарія). Більше легкий, ніж Jawa, і більш дешевий ČZ 350 Typ 472.3 користувався шаленим попитом, але мав і один недолік – він не використовувався з боковим причіпом. Тому їх було значно менше в продажу і він позиціонувався взагалі, як спортивний мотоцикл. Згодом, ČZ створить ще більш вдалі моделі 350 Typ 472.5 та 472.6, які вважалися найспортивнішими мотоциклами на ринку СРСР в ті часи.
Проект 472 проіснував до 1989 року і загалом було виготовлено 350 тис. таких мотоциклів. Слід зазначити, що саме CZ в ті часи ще й був виробником двохтактних двигунів для Jawa.
Більшість мотоциклів Typ 472, на замовлення СРСР, виготовляли в яскравих помаранчевих та червоних кольорах, що створило певний імідж Cezet, як майже спортивного байка тих часів. Це був пік процвітання та максимальних обсягів виробництва CZ. І взагалі, майже 70% всціх CZ опинилися на території СРСР.
Нажаль, у 1992 році підприємство було перетворено на акціонерне товариство, а згодом контроль над ним отримала італійська фірма Cagiva. Було створено спільне підприємство з ČZ-Cagiva, яке розпочало виробництво власних моделей мотоциклів Roadster 125 і W8, а виробництво чеських мотоциклів було згорнуте. Чехи дуже пізно зрозуміли, що Cagiva придбала завод, щоб знищити конкурента і багато встигла зробити для цього. Česká zbrojovka Strakonice (CZ) встигнула виготовити за всю історію біля 1,2 млн мотоциклів та мотороллерів (за оцінками AUTO-Consulting), але назавжди залишився в сердцях покоління юнаків та мотоспортсменів 70-80-х років народження.
У 1997 році через фінансову кризу Cagiva була змушена припинити виробництво мотоциклів у Чехії. І як з’ясувалося, італійці встигли майже знищити завод. То ж, ось як виглядає останній мотоцикл ČZ.
Нажаль, зараз в Стаконіце вже не виробляють мотоцикли. Але підприємство ČZ існує - там виготовляють автозапчастини і інші компоненти деталей машин. Ось як зараз виглядають його цехи. AUTO-Consulting побував тут:
Ось така вона, історія мотоциклів ČZ. Були вони відомі в свій час і у Києві і навіть знімалися у фільмі «Дика любов» 1993 року. Ось ці кадри:
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.