ринок автобусів | Опубліковано - 2025-06-21 11:29:59 (11750 разів прочитано)
Нещодавно в телеграм-каналі AC Garage News з'явилося повідомлення Історичного Автоклубу про існування в Одесі автобусного виробництва в кінці 20-х років. Більше того, це виявилося не тільки припущення автомобільних істориків, а були знайдені факти про існування в 1927-1928 роках в Одесі авторемонтного заводу ім. Дзержинського, який розпочав виробництво автобусів власної конструкції.
Більше того, у журналі "За рулем" №5 за 1928 рік була розміщена стаття "Автобуси у моря", в якій детально розповідалось про виробництво автобусів в Одесі і було розміщено фото процесу збирання автобусів у цеху цього підприємства.
Зі статті ми діхнаємося, що у 1927-1928 роках на Одеському авторемонтному заводі, крім ремонтів автомобілів розпочали виготовленя власних автобусів. Судячи зі статті, використовували лище імпортний (італійський) двигун, проте рівень промислового виробництва в ті часи був на досить невисокій позначці, а бажання видати бажане за дійсне, таким великим, що це перебільщення було звичним явищем. Судячи з фото, автобус будували на готовому шасі італійської Lancia Eptajota. А от кузов, схоже, що виготовляли на Одеському підприємстві. Причому, мова йже вже про серійне виробництво і розповсюдження постачання автобусів на території України.
Наступне фото, вже із журналу "Авто та шляхи" нам говорить, що одеські автобуси були зафіксовані навіть на маршруті в м. Суми. Тобто маємо факти про розгалужену мережу постачань автобусів одеського виробництва.
За допомогою фото Історичний Автоклуб встановив, що базою для одеських автобусів тоді слугувало шасі Lancia Eptajota, з бензиновим 4-циліндровим двигуном обсягом 4,9 л потужністю 70 к.с. при 2200 об\хв. І той факт, що про це писала вже у 1928 році автомобільна преса, свідчить, що виробництво вже мало певне масштабування. І саме головне, що це перша згадка про підприємство автомобільної промисловості після 1917 року. І знову першість була в Одеси, бо саме тут була досить розвинута промисловість і кваліфіковані кадри.
До сих пір вважалося, що перша спроба автовиробництва на території України було складання автомобілів Ford Typ A та Ford Type AA у Харкові на підприємстві ХАСЗ на місті цукроварні в Іванівці у грудні 1929 року. Про це і AUTO-Consulting і Історичний Автоклуб багато повідомляв. Але виявляється, що виробництво автобусів в Одесі було ще раніше - 1927-1928 роках.
Чому це виробництво припинилося? На це поки що відповіді не має. Зато відомо, як склалася доля головного інженера Одеського автозаводу Миколи Івановича Диренкова. Вже в 1930 р. під керівництвом Диренкова сформовано Дослідно-конструкторське та випробувальне бюро РККА. Микола Диренков увійшов в історію як піонер радянського танкобудування – автор та розробник понад 50 проектів танків та бронемашин.
Це, зокрема, розвідувальний бронеавтомобіль Д-8, його модифікація Д-12, танк Д-4, а також мотоброневагони, бронедрезини, всюдиходи.
Але у 1937 році Диренкова заарештували та розстріляли. Те ж саме сталося і з автором тієї статті в журналі "За рулем" Б. Д. Флітом, який писав під псевдо Маллорі. Але залишилася в архівах сама стаття, яка і дала змогу встановити першу спробу автовиробництва на території України.
Слідкувати за дослідженнями і повідомленнями Історичного Автоклубу можна у телеграм-каналі AC Garage News
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.