Я – легенда / Jeep в Україні пропонує 3 легенди
Чому Jeep – це не тільки автомобіль, а культурний феномен
Jeep: 80-річна історія підкорення бездоріжжя
Бренд Jeep давно став загальним терміном, яким визначають цілий клас транспортних засобів – справжні позашляховики. Як відомо, в Україні є досить складні дороги, але сам шлях до серця вітчизняного автолюбителя для Джипу виявився непростим. Цього року бренд, що вже входить до концерну Stellantis, в черговий раз буде підкорювати українських автолюбителів. Чому в черговий? Бо насправді ці легендарні позашляховики знайомі з колоритом українських степів ще до оформлення торговельної марки Jeep.
Але давайте про все за історичним порядком!
В Україні стартують продажі універсального кросовера Jeep Compass
В Україні стартують продажі легендарного позашляховика Jeep Wrangle. Оголошені ціни
В Україні оголошено ціни на люксові SUV Jeep Grand Cherokee
Эпоха Джона Норта Вілліса: Willys-Overland
Компанія Willys-Overland Motor на світанку автомобілізації – з 1912 по 1918 роки – за кількістю клієнтів у США поступалась лише Ford Motor Company! Джон Вілліс був не лише успішним піонером автомобілізації, але й успішним дипломатом, що дозволяло йому вкладати досить вигідні угоди. Як і більшість підприємців, Джон починав з продажу велосипедів у своєму рідному Нью-Йорку, а через кілька років відкрив власне виробництво двоколісного транспорту.
Інтерес Вілліса до автомобілів з'явився після поїздки до Клівленда у 1899 році, де він вперше побачив автомобіль і зрозумів, що вони швидко замінять велосипеди. Вілліс повернувся до Нью-Йорка й відкрив свій перший автосалон в Ельмірі, штат Нью-Йорк, де продавав автомобілі марки Overland Automobile. Після зміни назви на Willys-Overland Motor Company у 1912 році, наступного року Джон Вілліс придбав компанію Edwards Motor Co of New York, яка надала йому ліцензію на виробництво запатентованого двигуна Knight. Успіх привів до того, що його автомобільна компанія стала другим за величиною автовиробником у Сполучених Штатах, і в 1915 році він побудував найсучаснішу на той час семиповерхову штаб-квартиру в Толедо, штат Огайо.
До кінця десятиліття третина робочої сили міста Толедо працювала або у Willys-Overland, або на одному з численних малих підприємств, які постачали запчастини та матеріали. Його автомобільна імперія пропонувала споживачам вибір між автомобілями Overland, Willys або Willys-Knight, кожен з яких відповідав певному типу двигуна, або ціновому діапазону. Через свою холдингову компанію у 1918 році Джон Вілліс придбав компанію Moline Plow Company з Моліна, штат Іллінойс, яка виробляла сільськогосподарські трактори марки "Universal". Наступного року він отримав контроль над компанією Duesenberg, головним чином для того, щоб прибрати до рук завод братів Дюзенбергів в Елізабеті, Нью-Джерсі, де він планував випускати новий шестициліндровий автомобіль. До речі, саме на Duesenberg їздив відомий львівський банкір Крамер, пограбування якого відобразили у фільмі «Ва-банк».
Завод у Нью-Джерсі було замінено новим, більшим підприємством в Індіанаполісі, яке мало стати місцем виробництва нового Willys Six на сусідньому майданчику, але депресія 1920-21 років поставила корпорацію Willys на коліна. На заводі Willys-Overland в Толедо почали виникати труднощі ще в 1919 році, які призвели до жорстокого страйку, що спричиняє зупинку завод на кілька місяців. Компанія Willys найняла віце-президента General Motors Волтера Крайслера (так, того самого на честь якого згодом назвуть компанію Chrysler) керувати заводом Willys-Overland з дивовижною на той час зарплатою в 1 мільйон доларів на рік. Однак Крайслер спробував витіснити Джона Вілліса, зробивши спробу поглинання, яка зазнала невдачі, коли акціонери виступили проти цього кроку, і Крайслер пішов у 1921 році, щоб зайнятися власним бізнесом.
Велика депресія 1930-х років призвела до банкрутства багатьох автовиробників, а підприємства Willys зазнали реорганізації через банкрутство у 1933 році. Сам Джон Вілліс помер через два роки у віці 61 року у Бронксі, Нью-Йорк від серцевого нападу. Здавалося, історія Willys, як автовиробника йде до фіналу, але сталося зовсім не так.
Від великої депресії до Другої Світової Війни
Під час економічної депресії 1930-х років ряд автомобільних брендів Willys занепав. Люксові Stearns-Knight було ліквідовано у 1929 році. Виробництво Whippet закінчилося в 1931 році; його моделі були замінені моделями Willys Six і Eight. Виробництво дорогих Willys-Knight закінчилося в 1933 році.
У власності Willys-Overland залишився лише головний складальний завод і кілька менших заводів. Інші активи були продані новій холдинговій компанії, яка здала частину майна в оренду Willys-Overland.
Доленосний конкурс та створення легенди
Коли в 1940 році американська армія оголосила конкурс на розробку легкого розвідувального автомобіля, у Міністерстві оборони США вже розуміли, який такий багатоцільовий легкий всюдихід знадобиться союзникам на лінії фронту. Щоб збільшити шанси на створення кращого варіанту, умови конкурсу розіслали багатьом автокомпаніям, але участь в конкурсі наважились взяти лише три компанії: American Bantam, Willys-Overland і Ford.
Компанія American Bantam представила свій прототип, який дістав назву Bantam BRC, у липні 1940 року. Цей автомобіль був найлегшим і найманевренішим з трьох учасників конкурсу, і його обрали як базовий для подальшого розвитку.
Willys-Overland придбала ліцензію на виробництво Bantam BRC і внесла в нього низку змін, зокрема встановила потужніший двигун та міцнішу раму. Під капотом у нього стояв 4-циліндровий двигун потужністю 60 к.с., який працював у парі з 4-ступінчастою механічною коробкою передач. Автомобіль мав 2-ступінчасту роздавальну коробку передач і повний привід. У результаті цих та інших змін і з’явився легендарний позашляховик Willys MB, який став основним легким розвідувальним автомобілем США та їх союзників у Другій світовій війні.
Виробництво Willys MB, більш відомого як Jeep, розпочалося у 1941 році, його розділили між собою Willys, Ford та American Bantam. Того року було вироблено 8 598 одиниць, а до кінця Другої світової війни – 359 851 одиниць. Willys-Overland посіла 48-е місце серед американських корпорацій за вартістю військових виробничих контрактів часів Другої світової війни. Загалом було виготовлено 653 568 військових джипів.
Про походження назви Jeep багато років точаться суперечки. Дехто вважає, що Jeep – це фонетична вимова абревіатури GP, від "General Purpose" (загального призначення), яка використовувалася як частина офіційної армійської номенклатури. Першим задокументованим вживанням слова Jeep було ім'я персонажа Юджина Джипа в коміксах про Папая, відомого своїми надприродними здібностями (наприклад, ходити крізь стіни). Це також назва невеликого трактора, що постачався до армії США компанією Minneapolis-Moline у 1937 році. Яким би не було джерело, назва прижилася, і 13 лютого 1943 року компанія Willys-Overland подала до Патентного відомства США заявку на торгову марку на використання терміну "Jeep". Після кількох відмов патентного відомства та апеляцій Willys-Overland, 13 червня 1950 року торгову марку "Jeep" нарешті було присуджено компанії.
Загалом було випущено понад 640 000 автомобілів Willys MB, які використовували в усіх театрах військових дій. Автомобіль Willys MB відрізнявся високою надійністю та прохідністю, він швидко став легендою.
Життя Willys MB на фронті
Велика Британія і СРСР були основними "центрами збуту" Willys MB. Їх любили і поважали, з ними просувалися вперед до перемоги і завжди були впевнені в надійності та прохідності. Як правило, до радянської армії постачали напіврозібрані автомобілі в спеціальних упаковках. Це і спрощувало перевезення, і гарантувало їхню цілісність.
Радянський союз почав отримувати автомобілі з літа 1942 року і до кінця війни їх загальна кількість сягнула 52 тис. одиниць.
Вивчаючи історію Другої світової та, власне, історію Willys MB, можна побачити цей автомобіль у найрізноманітніших неофіційних модифікаціях, які перероблялися "на свій лад" радянськими інженерами і водіями. Наприклад, часто на автомобіль прикріплювали кулемети з калібром 12,7 або 7,62 мм, протитанкові гармати або унікальні "відбивачі" для знищення німецьких проводів-пасток.
Особливістю Віллісовського кузова була повна відсутність дверей. Зроблено це було для того, щоб в екстремальних умовах можна було легко застрибнути або вистрибнути з автомобіля.
Чотирициліндровий двигун Вілліса був рядним, мав об'єм 2199 см.куб і потужність 60 кінських сил. Завдяки карданним валам із шарнірами, потужність рівномірно розподілялася на задній і передній міст.
Willys на параді Перемоги в Києві
Перший, після визволення Києва від фашистів, військовий парад було проведено 1 травня 1945 року. Одна з київських газет навіть назвала його «Парадом Перемоги».
Парад пройшов вулицею Короленка (нині Володимирська). Настрій у киян був святковий упродовж усієї весни, бо з дня на день очікували оголошення закінчення війни.
Серед іншої військової техніки, важливе місце займали й скромні позашляховики Willys, що й зафіксувала документальна кінохроніка. У параді перемоги в Києві 1945 року брали участь Willys MB, які використовувалися Червоною Армією під час війни. Загалом у колоні було понад 200 автомобілів, які були прикрашені прапорами і гаслами. Автомобілі Willys стали символом перемоги над нацизмом. Вони відіграли важливу роль у досягненні перемоги у Другій світовій війні. І недаремно саме Willys зображено на пам’ятнику загиблим воїнам-автомобілістам у Києві, бо насправді американських авто було набагато більше на дорогах тієї війни, ніж радянських ГАЗ-67. (52000 од Willys MB, проти 5000 од ГАЗ-67).
Післявоєнна доля компанії
Після війни Willys не відновив виробництво легкових автомобілів, а вирішив замість цього зосередитись на джипах та транспортних засобах на їх базі. Першим післявоєнним продуктом Willys був CJ-2A. Фактично це був MB, позбавлений військових рис, зокрема, затемненого освітлення, і з додаванням задніх дверей.
Willys спочатку шукав ринок збуту для цього автомобіля, намагаючись продавати його, як альтернативу фермерським тракторам. Трактори були в дефіциті, оскільки їх не випускали під час війни. Однак продажі "Агро-Джипа" так і не розпочалися, головним чином через те, що він був надто легким, щоб забезпечити достатню тягу.
У 1946 році, через рік після появи CJ-2A, Willys випустив Willys "Jeep" Utility Wagon, з явним впливом CJ-2A Jeep. Наступного року з'явилася вантажівка "Jeep" Utility Truck. У 1948 році з'явився повнопривідний фургон, який став родоначальником усіх утилітарних позашляховиків.
Пізніше Willys випустив джип M38 для армії США і продовжив серію цивільних джипів CJ. Однією з варіацій був Jeepster з 4-циліндровим або 6-циліндровим двигуном, але тільки з заднім приводом.
У 1950 році Jeep нарешті було зареєстровано, як торгову марку. У наступні роки Jeep продовжив розвиватися, і сьогодні це один із провідних світових виробників автомобілів підвищеної прохідності
Друге життя легенди за ліцензією
За ліцензією та без неї легендарний Jeep Willys MB скопіювали безліч автовиробників у різних країнах світу. В Японії був Daihatsu Jeep BJ та Mitsubishi J1, Jeep Willys в Китаї; IAME 1/4 ton в Аргентині; Jeep MB в Австралії; Mahindra Jeep в Індії, та під власною назвою Willys MB в Бразилії та Південній Африці.
Якщо підрахувати культурну спадщину моделі з усіма його клонами та “духовними послідовниками”, загальна кількість позашляховиків Jeep може скласти конкуренцію Ford Model T або Volkswagen Beetle. Принаймні за кількістю вцілілих автомобілів, адже Jeep став синонімом не тільки автомобілів підвищеної прохідності, але й вирізнявся високою надійністю та універсальністю.
У Києві розпочинають роботу одразу три нові концептуальні дилерські центри Jeep
Я – легенда / Jeep в Україні пропонує 3 легенди
Чому Jeep – це не тільки автомобіль, а культурний феномен
Jeep: 80-річна історія підкорення бездоріжжя
|