Які шедеври світового автопрому створив Марчелло Гандіні
Автобізнес LIFE | Опубліковано - 2024-03-15 17:07:57 (13263 разів прочитано)
Легендарний автомобільний дизайнер Марчелло Гандіні, який створив одні з найвідоміших та найефектніших італійських спорткарів усіх часів, помер у віці 85 років. AUTO-Consulting пригадує життєвий шлях та найбільш знакові творіння автомобільного Мікеланджело.
Ім’я Марчелло Гандіні не таке відоме широкому загалу, як Джорджетто Джуджаро чи Джузеппе (Нуччо) Бертоне, але його внесок в розвиток автомобільного стилю не менший. Хоча б тому, що він працював на обох!
Уродженець Турина, широко визнаний як один з найбільш плідних і впливових автомобільних дизайнерів своєї епохи, Марчелло Гандіні зробив собі ім'я в середині 1960-х років, працюючи в легендарному дизайнерському домі Bertone, де він був відповідальним за такі ікони стилю, як Lamborghini Miura, Lancia Stratos та Ferrari 308/GT4 – єдиний автомобіль, розроблений Bertone в Маранелло.
Життя та кар’єра
Син оркестрового диригента, Гандіні народився в Турині 26 серпня 1938 року в родині заможного аристократа. Батько володів фармацевтичною компанією, а вільний час присвячував музиці, диригуючи оркестром. Кар'єру музиканта пророкували й Марчелло Гандіні, але одного разу, побачивши дорогою зі школи на вулиці американський передньопривідний Cord 810 (один із найнезвичніших та найцікавіших у технічному плані автомобілів свого часу), Марчелло вирішує, що буде автомобільним дизайнером.
Cord 810
Після закінчення школи він займався налаштуванням спортивних автомобілів. У 1963 році він звернувся до Нуччо Бертоне, керівника компанії Gruppo Bertone, з проханням про роботу. Однак Джорджетто Джуджаро, тодішній головний дизайнер Бертоне, виступив проти того, щоб його взяли на роботу. Коли через два роки Джуджаро покинув Бертоне, Гандіні був прийнятий на роботу і пропрацював у компанії чотирнадцять років.
Гандіні став відомим, коли замінив Джорджетто Джуджаро в італійській фірмі в 1965 році. Однією з його перших робіт була двомісна відкрита версія на базі Porsche 911 з відкидним дахом. Автомобіль замовив каліфорнійський дистриб'ютор Porsche Джонні фон Нойманном (Johnny von Neumann), який вважав, що існує ринок для двомісного спортивного кабріолета. Але представлений на Женевському автосалоні 1966-го року ексклюзив так ніхто й не замовив. Не пішло в серію й розкішне купе на базі Jaguar S-Type.
Зате Lamborghini Miura, яка з’явилась в 1966 році – відома кожному автофанату. Хоча не кожен з нас в курсі, що авторство її дизайну належить Гандіні. Справа в тому, що це трохи суперечлива історія, оскільки Марчелло розробив дизайн Miura, коли працював у дизайн-студії Bertone, після того, як замінив Джорджетто Джуджаро. Останній стверджує, що саме він відповідальний принаймні за частину дизайну першої по-справжньому популярної моделі Lamborghini, але Гандіні це заперечує, і з цим погоджуються в Lamborghini.
Мабуть, найвідомішим творінням маестро став Lamborghini Countach, відомий своїм клиноподібним силуетом. Такий стиль став візитною карткою Гандіні, та символом експериментального дизайну автомобілів 1970-х і 1980-х років, який має величезний вплив навіть сьогодні, коли автомобільний дизайн пройшовши черговий оберт, знову повертається до рубаних форм. А потім ще був Lamborghini Diablo.
Але Гандіні не обмежувався створенням радикальних, дрібносерійних суперкарів: деякі з найпопулярніших автомобілів світу вийшли з під його пера. В тому числі оригінальну BMW 5 Series (E-12), перший Volkswagen Polo, Fiat 132, Renault 5 Turbo та Citroën BX. Його перу належить навіть Renault Magnum, яка перевернула уявлення на кабіну вантажівки у свій час.
Знакові концепти Alfa Romeo 33 Carabo та Navajo, які навіть сьогодні вражають уяву, також були розроблені Гандіні. Їх серійним втіленням частково можна вважати культові Bugatti EB110 та Lamborghini Diablo. В них найкраще читається фірмовий почерк майстра.
У 1980 році Гандіні покинув Bertone, щоб продовжити кар'єру як вільний дизайнер. Він займався незалежним автомобільним, промисловим та інтер'єрним дизайном. Гандіні працював і в інших сферах: архітектурі, дизайні інтер'єрів та навіть намалював гелікоптер Heli-Sport CH-7.
Покинувши Bertone, Марчелло Гандіні відійшов від власних традицій та створив низку більш округлих концептів в стилі модного на той час біодизайну. Серед його останніх робіт Stola S86 Diamante – створений за п'ять тижнів для Женевського автосалону 2005 року.
Спадщина
Від клиноподібних суперкарів до практичних хетчбеків, Гандіні справив величезний вплив на автомобільний дизайн. Легендарний автомобільний дизайнер Марчелло Гандіні помер у віці 85 років 13 березня 2024 року. Його проекти настільки історично значущі, що навіть пересічні автолюбителі знають більшість з них.
AUTO-Consulting наводить лише невелику добірку видатних проектів Марчелло Гандіні, які все ще захоплюють та надихають дизайнерів всього світу навіть сьогодні.
Lamborghini Miura
Автомобіль, який дав старт війнам суперкарів в Італії. На автосалоні в Турині 1965 року було представлено шасі, яке дебютувало з революційним розташуванням двигуна – в базі за водієм. У 1966 році, коли Lamborghini Miura вперше постала перед публікою в Женеві, всі були в захопленні. Автомобіль був витонченим та інноваційним, а коли його випустили у серійному виконанні з 3,9-літровим двигуном V12 та 5-ступінчастою механічною коробкою передач, Miura стала найшвидшим серійним автомобілем у світі.
Lamborghini Countach
А потім з'явився Countach. Вперше представлений у 1974 модельному році – через рік після завершення виробництва Miura – Lamborghini Countach продовжив домінувати на стінах підліткових кімнат по всьому світу. Countach представив світу фірмові двері-ножиці Lamborghini, хоча вперше вони з'явилися на концептуальній Alfa Romeo Carabo Гандіні.
Cizeta V16T
6,0-літровий двигун V16 був створений на основі плоского V8 Lamborghini Urraco, що цілком логічно, враховуючи, що автомобіль був проектом, створеним колишніми співробітниками Lamborghini. Саме V16 є основною причиною того, що вона стала такою популярною, оскільки в 1990-х роках можна було придбати V8 і V12, але V16 був дійсно особливим. Не менш екзотичним був і клиновидний дизайн з двома рядами висувних прямокутних фар спереду, та ефектним вихлопним патрубком ззаду.
Lancia Stratos
Ралійний Stratos сьогодні настільки відомий, що не потребує представлення. Задньопривідний середньомоторний спорткар здобув спортивної слави у раллі до приходу монстрів групи В. Його приголомшлива форма та двигун V6 від Dino зробили його легендою.
Дизайн привертав стільки уваги, що його навіть використовували в сторонніх проектах. Так, це не Countach або Diablo, але Stratos легко можна назвати однією з найкращих проектів Гандіні всіх часів.
Bugatti EB 110
Коли у 1987 році італійський підприємець Романо Артіолі придбав бренд Bugatti та заснував компанію Bugatti Automobili S.p.A., постало питання дизайну. Копії креслень майбутнього суперкару розіслали кільком відомим дизайнерам: Паоло Мартіну, Джорджетто Джуджаро, Бертоне та Марчелло Гандіні.
Обрали концепт саме від Гандіні завдяки тому, що він був добре знайомий зі Станцані, та працював над Cizeta V16, яка приводилась в рух двигуном, розробленим Tecnostile. Ця ж компанія розробляла 3,5-літровий V12 з чотирма турбінами для майбутнього Bugatti EB110. Таким чином, зійшлись всі зірки над Марчелло і перші прототипи, засновані на його дизайні, почали тестуватися вже в 1989 році. А ще через кілька років світ побачив перший серійний спорткар, найвідомішим власником якого був Міхаель Шумахер.
Всього з 1991 по 1995 роки було зібрано 139 купе Bugatti EB 110.
Autobianchi A112, Audi 50
Гандіні створював не лише клиноподібні суперкари та гоночні машини, але й мініатюрні європейські хетчбеки. Маловідома у нас Autobianchi A112 випускалась з 1969 по 1986 рік, і загалом було випущено понад 1,2 мільйона екземплярів, в тому числі спортивних версій від Abarth.
А рівно пів сторіччя тому світ побачила Audi 50. Ще один приклад класичного дизайну від Марчелло Гандіні – простий та функціональний. Дешевша версія, розроблена для Volkswagen, вийшла на ринок у 1975 році під назвою Polo.
До речі, саме Audi 50 стала натхненням для перших прототипів нашої «Таврії» у Запоріжжі. Ось вона у музеї.
BMW E12 5 Series
Саме концепт BMW Garmisch 1970-го року руки Гандіні можна сміливо вважати прообразом першої “п’ятірки” баварської фірми. За два роки, в 1972-му світ побачив седан BMW E12 5 Series з класичним дизайном, який задав стиль бренду на роки вперед. Цікаво, що славнозвісний згиб Хофмайстера був присутній ще на концепті Марчелло Garmisch – ви тільки придивіться до задньої стійки!
Цікаво, що концептуальний BMW Garmisch баварці демонстрували в 2019 році, ніби виправдовуючись перед спантеличеними фанатами марки за роздуті ніздрі. Але сьогодні вони досягли небачених сміливому майстру розмірів.
А ще Гандіні створював Lamborghini Urraco, Alfa Romeo Montreal, Maserati Khamsin, Bugatti EB110, Shamal та Quattroporte IV та багато багато інших цікавих авто свого часу.
Післямова
Навіть на схилі життя Гандіні продовжував займатися дизайном. У 2017 році він працював з TaTa Motors над TaMo Racemo, концепту спортивного автомобіля, показаного на Женевському автосалоні. Він також працював у сфері промислового та меблевого дизайну. У січні 2024 року Гандіні отримав почесний ступінь в Політехнічному інституті Турина, а у березні його не стало. RIP, маестро Гандіні. Ми будемо пам'ятати вас завжди.
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.