Я – легенда / Jeep в Україні пропонує 3 легенди
Чому Jeep – це не тільки автомобіль, а культурний феномен
Повернення легенди: Історія появи Jeep, Willys та Overland
Рівно 80 років тому, у 1943 році, була подана заявка на реєстрацію торгівельної марки Jeep. З тих пір і донині в усьому світі Jeep має особливу повагу, а його вдалі рішення та винаходи копіювали конкуренти в усіх куточках світу.
– Jeep є коштовним активом, розвиток якого буде запорукою успіху будь-якого виробника, – казав 15 років тому голова концерну FCA Серджіо Маркіоне, придбавши американську корпорацію Chrysler, до якої входив і Jeep. Нині під парасолькою транснаціонального автовиробника Stellantis знаходиться 14 брендів, і Jeep сяє в короні особливо яскравим діамантом.
Достатньо сказати, що Jeep понад два десятиріччя поспіль стає найбільш патріотичним брендом Америки, згідно щорічному дослідженню компанії Brand Keys. І не лише серед автовиробників, обійшовши навіть Ford, символ автомобілізації США, але й Disney та Coca-Cola! То в чому ж секрет легендарної популярності та лояльності серед клієнтів такого, здавалося б, утилітарного бренду, як Jeep? Секрет у величезному спадку, який сформували різні моделі Jeep протягом історії. Jeep не боявся бути першим, започатковувати нові сегменти і нові типи автомобілів. Фактично, саме Jeep започаткував такий клас авто, як SUV, згодом привчив їздити на преміальних позашляховиках і подарував світу багато цікавих моделей.
Перший цивільний Jeep
Протягом своєї бурхливої історії Jeep постійно експериментував, намагаючись сподобатися, як військовим, так і цивільним. Біографію військового Willys MB ми в AUTO-Consulting докладно розповіли минулого разу. Могутній “Віллі” вийшов з котла війни готовим до служби в мирний час. Легендарний “робочий кінь” часів Другої світової війни був переобладнаний компанією Willys-Overland в CJ, щоб буквально замінити фермерам робочих коней.
За даними Willys-Overland, в США налічувалося 5,5 мільйонів фермерів, і з них понад 4 мільйони не мали ні вантажівки, ні трактора. Міцний та універсальний CJ-2A компанія Willys-Overland позиціонувала як "універсальний сільськогосподарський робочий кінь". Він міг виконувати роботу двох важких тяглових коней, працюючи зі швидкістю 6 кілометрів на годину, 10 годин на день, без перегріву двигуна чи інших незручностей. Універсальний CJ-2A служив не лише фермерам, але й рухав післявоєнну промисловість по всьому світу у тисячу різних способів.
Наприклад, Willys-Overland також рекламував CJ-2A як "електростанцію на колесах", позиціонуючи його як робочий транспортний засіб та мобільну електростанцію. Для використання з бортовим відбором потужності було розроблено різноманітне сільськогосподарське та промислове обладнання. Ремінним приводом можна було керувати з панелі приладів, регулюючи оберти двигуна в діапазоні від 1000 до 2600 об/хв.
Журнал Popular Science запропонував грошову винагороду за "Ідеї щодо застосування джипів у мирний час". Конкурс стимулював винахідливість та інноваційність американців. Незабаром автомобілі марки Jeep стали платформою для сотень застосувань: від тягачів до ресуйферсерів, машин для шліфовки льодових катків.
Перший SUV (спортивно-утилітарний автомобіль)
Перший суцільносталевий універсал дебютував у липні 1946 року як модель 463 Jeep Station Wagon, що мала триколірне забарвлення, яке імітувало дерево. Суцільносталевий універсал, що не потребував технічного обслуговування кузова, не був схильний до атмосферних впливів, відшаровування дерева та скрипів, як старі "вуді". Так американці називали універсали з реально дерев’яним кузовом, які були особливо популярні під час війни, коли був дефіцит сталі, бо вона йшла на перемогу. Вже тоді Wagon випереджав свій час, маючи модний нині подвійний отвір багажних дверей: частина з вікном відкидалась вгору, полегшуючи доступ до багажу, а нижня частина могла на природі слугувати зручною лавкою чи столиком.
Більшість тогочасних товарних універсалів могли перевозити листи фанери розміром 1,2 на 2,5 метри горизонтально, але тільки Willys міг зберігати їх і вертикально. Салон можна було "мити майже так само легко, як кухонну раковину! "У жовтневому випуску Consumer Reports за 1950 рік зазначалося: "Willys Station Wagon, якщо використовувати його за призначенням, не має собі рівних – це робочий автомобіль, і він бездоганно виконує свою роботу!".
Реклама Turner Motors, дистрибьютора Willys, обіцяє виняткову економічність новенького Station Wagon завдяки сучасному двигуну з високим ступенем компресії
Можна сказати, що Willys Wagon став родоначальником Grand Cherokee (WK). Розроблений Бруком Стівенсом Wagon вироблявся майже на 20 років довше, ніж будь-який інший сучасний американський автомобіль того часу.
Перші пікапи Jeep
Реклама 1947 року стверджувала: "нові вантажівки "Jeep" – це найбільша новина у сфері середньотоннажних автомобілів". Моделі з заднім та повним приводом спочатку були орієнтовані на фермера. Пікап з колісною базою 3 метри став першою спробою компанії Willys-Overland диверсифікувати бренд Jeep. Вантажівки марки Jeep випускалися з незначними змінами в конструкції, поки в 60-х роках на зміну їм не прийшли пікапи Gladiator.
Доступні моно- та повнопривідні моделі, вантажівки марки Jeep могли бути оснащені бортовою платформою, кузовом пікап або шасі з кабіною. Пікапи кінця 40-х років були доступні з повним приводом – функція, недоступна для вантажівок Chevrolet або Ford до 1957 та 1959 років відповідно.
Молодіжний кабріолет Jeep? Так!
Така модель випускалась з 1948 по 1951 роки та називалась Jeepster (VJ), і мала елегантний кузов фаетон. Брукс Стівенс, відомий дизайнер Willys-Overland, задумував Jeepster як недорогий американський спортивний автомобіль. Врешті-решт він коштував близько 1900 доларів, що на той час було казково дорого.
Лише згодом Jeepster визнали і модель стала цінним надбанням колекціонерів, та була визнана знаковим автомобілем епохи. У 1971 році британський глем-рок гурт T. Rex віддав данину поваги Jeepster в однойменній пісні, заспівавши "Girl, I'm just a Jeepster for your love" зі свого хітового альбому Electric Warrior.
Перший пляжний позашляховик
Багато хто вважає CJ-3A батьком автомобілів для відпочинку. Представлений наприкінці 1948 року, CJ-3A був дуже схожий на попередню модель, але мав ряд удосконалень порівняно з CJ-2A, зокрема: суцільне лобове скло з вентиляційним отвором знизу і подвійними склоочисниками знизу, міцнішу трансмісію, роздавальну коробку і більш потужну задню вісь Spicer 44-2. CJ-3A можна легко відрізнити від CJ-2A за суцільним лобовим склом.
Автомобільний шедевр
Jeep M-38A1, також відомий як MD, згодом став основою для класичного CJ-5. M-38A1 відрізнявся лобовим склом, що складалося з двох частин, довшою колісною базою, м'якшим ходом, потужнішим двигуном і новим, більш округлим кузовом. "Круглокрилий" автомобіль марки Jeep згодом стане основою для CJ-5. M-38A1 був одним з найбільш витривалих військових автомобілів марки Jeep. Дехто називав його останнім "справжнім" військовим автомобілем марки Jeep.
У 1951 році Музей сучасного мистецтва оголосив Jeep Brand 4x4 культурною іконою і віддав йому честь як одному з восьми світових автомобільних шедеврів. У 2002 році Willys M-38A1 1952 року додали до постійної колекції знакових автомобілів, описавши його, як "найкращий Jeep з коли-небудь створених".
Яким був найпотужніший автомобіль Jeep з усіх коли-небудь створених? Хтось скаже, що M-38A1D, адже він був оснащений ракетною установкою "Деві Крокет", яка могла стріляти тактичною ядерною зброєю. Користувач міг запустити 279-мм атомний снаряд потужністю в 1 кілотонну на відстань до двох кілометрів зі 120-мм безвідкатної гармати.
Цивільний Jeep для всіх!
11 жовтня 1954 року з’явився Jeep CJ-5, який відрізнявся м'якшим дизайном, включаючи округлі контури кузова, засновані на M-38A1 1952 року, який брав участь у Корейській війні. CJ-5 був кращим у всіх відношеннях: він був потужніший, комфортніший, практичніший і більш прохідний. Він був трохи більшим за CJ-3B, оскільки мав збільшену колісну базу та загальну довжину. Покращені двигуни, мости, трансмісії та комфорт сидінь зробили CJ-5 з колісною базою 3480 мм ідеальним автомобілем для задоволення зростаючого інтересу громадськості до позашляховиків.
Протягом 30 років CJ-5 мав найдовший виробничий цикл серед усіх автомобілів марки Jeep, а за шістнадцять років заводи з виробництва автомобілів марки Jeep були відкриті в тридцяти зарубіжних країнах, а автомобілі марки Jeep продавалися в більш ніж 150 країнах світу!
Легендарний CJ-5, ймовірно, пройшов більше кілометрів, ніж будь-який інший автомобіль марки Jeep.
Перший повнопривідний мікроавтобус
У 1956 році Willys несподівано випустив на ринок позашляховик вагонного компонування. Це був пікап FC-150 (FC розшифровувався як Forward Control, тобто "керований спереду"). Шасі з мінімальними доробками було взято від моделі CJ5. Звідси і коротка база в 2 057 мм (довжина вантажної платформи при цьому склала 2 метри), і чотирициліндровий двигун Hurricane F4-134 (2.2 л), що майже виїхав за межі кабіни. Двигун розвивав потужність у 71 к. с. та був прикритий масивним сталевим кожухом, який майже не робив його тихіше, що відчутно позначилося на продажах.
Повнопривідні вантажівки Jeep Forward-Control (FC) відрізнялися унікальною конструкцією "кабіна над двигуном". Хоча новинка 1957 модельного року візуально не мала нічого спільного з традиційними моделями Jeep, FC-150 фактично був побудований на базі існуючого шасі CJ-5.
"Більше вантажного простору! З меншою колісною базою! Доїде куди завгодно!" – щебетала тогочасна реклама FC. І дійсно, з FC-150/170 робітники та фермери отримали транспортний засіб, який міг проїхати практично будь-куди (радіус розвороту в 5,5 метри), одночасно перевозячи вантаж.
Схожість “американця” з радянським виробом під збірною назвою УАЗ “буханка” теж не випадкова.
FC були надзвичайно зручними та популярними вантажівками, у тому числі закордоном, а їхні надзвичайно низькі кузови дозволяли легко завантажувати та розвантажувати важкі речі навіть без рампи.
По суті, це були робочі вантажівки, які випускалися в двох моделях: FC-150 з колісною базою 205 см з 4-циліндровим двигуном та FC-170 з колісною базою 263 см з 6-циліндровим двигуном. Обидві моделі включали пікап, бортову платформу, шасі та кабіну, а також різноманітні спеціальні версії, включаючи машину для інспекції залізничних колій FC-150.
Перші розкішні позашляховики
У 1962 році бренд Jeep представив Wagoneer – батька всіх розкішних позашляховиків 4х4. Замінивши лінійку універсалів Willys, Wagoneer був розроблений, щоб забезпечити стиль, комфорт та зручність легкового автомобіля з перевагами повного приводу.
Революційний Wagoneer був наповнений інноваціями першопрохідця: перша автоматична коробка передач у повнопривідному автомобілі; перший шестициліндровий верхньовальний двигун; перший повнопривідний автомобіль з незалежною передньою підвіскою; перша автоматична система повного приводу. Революційна система Quadra-Trac 4x4, представлена в 1973 році, була доступна для повнорозмірних пікапів та фургонів Jeep, а пізніше – для CJ-7.
Розроблений відомим промисловим дизайнером Бруксом Стівеном, Wagoneer підкорив громадськість своїм сучасним дизайном. У тому числі завдяки йому лінійка SJ вироблялася понад 28 років з незначними технічними змінами, і коли виробництво закінчилося, це був найдовший безперервний випуск автомобілів на одній і тій же платформі в історії автомобілебудування США.
У 1984 році Wagoneer перейменували на Grand Wagoneer, від якого пішли дві нові моделі – Wagoneer та Cherokee (XJ). Ну а легендарний Jeep Cherokee та пізніша модель Grand Cherokee, гідні окремої розповіді. В принципі, як і менш відомі в наших широтах пікапи, послідовником яких став брутальний Gladiator, який відродив легендарне ім’я шестидесятих лише п'ять років тому, у 2018 році.
У Києві відкрився третій автосалон Jeep. Як далі буде розвиватися мережа
Поки ми досліджуємо історію легендарного американського бренду, Jeep розпочав новий розділ історії на українському ринку. Так. з’явився новий офіційний сайт бренду, на якому всі бажаючі можуть ознайомитися з актуальним модельним рядом, переглянути список пропозицій, записатися на сервісне обслуговування та слідкувати за новинами та оновленнями. А також, уже розпачали свою роботу три нові концептуальні дилерські центри в Києві, тому обов’язково завітайте для особистого знайомства.
Я – легенда / Jeep в Україні пропонує 3 легенди
Чому Jeep – це не тільки автомобіль, а культурний феномен
Повернення легенди: Історія появи Jeep, Willys та Overland
Слідкуйте за новинами AUTO-Consulting щоб бути в курсі останніх подій автомобільного світу, та іноді повертатись назад в часі, пригадуючи цікаву історію легендарних брендів.
В Україні оголошено ціни на люксові SUV Jeep Grand Cherokee
В Україні стартують продажі універсального кросовера Jeep Compass
В Україні стартують продажі легендарного позашляховика Jeep Wrangle. Оголошені ціни
|