Як дилерські холдинги витримали два роки війни. Показники за 2023 рік
Цього разу нас особливо цікавили саме дилерські підприємства, адже майже з усіма офіційними імпортерами AUTO-Consulting знаходиться в постійному контакті (хоча й не на всі питання вдається отримати відповіді навіть від них). Хто найбільш активний та ефективний? Як представники дилерських холдингів оцінюють свої підсумки роботи в роки війни? Та чи бачать позитивні тенденції в наступаючому Році Зеленого Дерев’яного Дракону, який за китайським астрологічним календарем наступає 10 лютого 2024 й триватиме до 28 січня 2025 року?
Звісно, ми хотіли б почути думку кожного, надіслали запити багатьом представникам дилерських об’єднань через кілька засобів зв’язку. Без відмов чи тиші у відповідь не обійшлось, в тому числі з боку потужних холдингів, але найактивніші відгукнулись. Картина виявилась досить цікавою – з цифрами, аргументами та фактами.
Не всі з опитаних представників груп компаній нам відкрили конкретні результати своїх продажів за 2023 рік. Тим не менш, AUTO-Consulting склав діаграму, яка показує об’єм ринку, що займає той чи інший автомобільний холдинг, ефективність у першому приближенні їх дилерської мережі тощо.
Як змінилась структура та об’єм доходів автомобільних холдингів з початку повномасштабної війни з росією?
З цим питанням нам допомогла ТОВ «Порше Україна», одна з по-європейські найбільш відкритих автомобільних компаній. Вона виступає на ринку України як імпортер та оптовий продавець автомобілів марок Volkswagen, Audi, SEAT і Cupra та оригінальних запчастин до автомобілів виробництва концерну Volkswagen.
У 2022 році, компанією було реалізовано 2 704 автомобілів в своїй дилерській мережі, що на 62,0% менше ніж у 2021 році, коли покупців знайшли 7 107 автомобілів. Разом з тим, за результатами 2022 року рівень доходу від реалізації автомобілів, запасних частин та послуг зменшився на 56,33% у порівнянні з 2021 роком. Тобто, понад в два рази!
Трохи змінилась і структура доходів. Якщо в 2021 році від реалізації автомобілів холдинг отримав трохи більше 90%, то за результатами 2022 року тільки 84%. В той же час прибуток від продажу автозапчастин виріс майже вдвічі – з 8,8% до 14,9%. Звісно, це пов’язано не з різким подорожчанням запчастин, хоча у звітний період гривня значно послабшала. Насамперед, людям було не до заміни старого автомобіля на новий, треба було підтримувати той що є в робочому стані, та допомогти волонтерам та захисникам. В тому числі й запчастинами.
У 2022 році українська економіка зіткнулася з суттєвими труднощами, пов’язаними насамперед із скороченням надходжень до бюджету, збільшенням військових витрат та необхідністю фінансування соціальних потреб. У результаті ВВП країни впав приблизно на 30,4%, споживча інфляція зросла до 26,6% в річному вимірі, а безробіття досягло 25%. Але у 2023 році почалося відновлення.
Марія Гарань, яка 1 травня 2023 року очолила ТОВ «Порше Україна», позитивно оцінює рік, що минув:
– У 2023 році ми збільшили свою ринкову долю (бренди Volkswagen Легкові автомобілі, Volkswagen Комерційні автомобілі, AUDI, SEAT, CUPRA). Дуже важливим для нас є те, що склад дилерської мережі наших брендів лишається незмінним, – каже Марія.
Чи зміниться обсяг українського авторинку в 2024 році? Які фактори можуть пригальмувати відновлення?
Переважна більшість гравців ринку оцінюють його перспективи в 2024 році консервативно – він буде дорівнювати минулорічному, або трохи підросте. А що скажуть керівники дилерських холдингів, адже саме їх менеджери безпосередньо спілкуються з покупцями авто?
Марія Гарань вважає, що головним фактором залишається війна в нашій країні – геополітична ситуація буде безпосередньо впливати на всі сфери бізнесу в Україні. За нашими оцінками ринок нових автомобілів у 2024 році буде співставним із минулорічним, – каже менеджерка з розвитку дилерської мережі ТОВ «Порше Україна», Наталія Губська.
VIDI
6550* – кількість проданих в 2023 році нових автомобілів.
1693* – реалізовані в 2023 році вживані автомобілі.
VIDI є одним з лідерів українського роздрібного автомобільного бізнесу. Група компаній заснована в 1994 році Віталієм Джуринським та є сімейним бізнесом родини Джуринських. Кінцевими бенефіціарними власниками групи компаній VIDI є громадяни України Віталій, Олександр та Олег Джуринські.
Вся сім’я об’єднується навколо труднощів у роботі і разом радіє успіхам. За принципами сім’ї Джуринських, здобути «Щастя» можна єдиним шляхом – «Мріяти», тобто ставити перед собою великі цілі; «Трудитись» не покладаючи рук на благо своєї сім’ї, а в результаті – «Досягти» своїх «Мрій».
Звідси й девіз сім’ї Джуринських – «Мрій, Трудись, Досягай».
Про результати 2023 року
– Останній рік був і для нас дуже непростим. Але ж ми впорались і змогли зберегти не тільки робочі місця, а й збільшити частку VIDI на автомобільному ринку України до 9,03% (+1,5%) та до 18,46% (+2%) по київському регіону, – каже CEO та співвласник бізнесу VIDI, Олександр Джуринський.
В 2023 році ми майже вийшли на показники продажів 2020 року. Доля корпоративних продажів в загальних продажах VIDI стабільна з трендом на зростання (46,44% у 2023 році, проти 42,16% у 2022-му році). Поступово відновлюється й активна клієнтська база післяпродажного обслуговування.
І цей результат не став би можливий без участі команди VIDI та активної допомоги від імпортерів, – підсумовує Олександр.
Яким буде обсяг автомобільного ринку в 2024 році?
– Ми розглядаємо сценарій в межах 80-90 тисяч, але це нові легкові, та легкі комерційні автомобілі (LCV) разом, – передбачає Джуринський.
Головним фактором, який може вплинути на відновлення ринку, безумовно, є війна. Це може бути або покращення ситуації на фронті, або інші непередбачувані моменти, які пов’язані з війною. Вона безпосередньо впливає на бізнес, на кадровий потенціал, адже головне в будь-якій успішній команді – це люди, професіонали.
VIDI відновила свій кадровий потенціал ще у кінці 2022 року. На той момент у команді нараховувалося 1028 працівників (до війни – 1070). Станом на сьогодні – вже 1049 працівників. Крім того, 61 працівник VIDI мобілізовано до лав Сил Оборони України, 3 – загинуло на фронті, 1 – рахується у списках зниклих безвісти.
– Лихо війни ще більше згуртувало колектив, виявило в ньому справжніх лідерів, внесок яких у спільну справу важко переоцінити. У 2023-му році ми мали плинність кадрів 18%, що на 3% менше ніж у 2022-му році. Зараз ми активно наймаємо працівників, у роботі понад 57 відкритих вакансій, – каже Олександр.
GM Group
Цікавий дилерський холдинг, який розбудовує авто бізнес з 1996 року і на сьогодні представлений у семи областях України. Загалом GM Group оперує 17 автосалонів, з них 13-ть 3S-концептуальних дилерських центрів, в яких представлено 10 автомобільних брендів: Audi; Skoda; Toyota; Renault; Volkswagen; Subaru; Peugeot; Hyundai; Mitsubishi; JAC.
Показово, що за результатами 2023 року цей холдинг реалізував: 3353 нових авто та 895 вживаних авто, і посів 4,6% українського авторинку.
НІКО Авто Холдинг
2546 – кількість проданих в 2023 році нових автомобілів.
Група НІКО була заснована в 1991 році як офіційний представник корпорації Mitsubishi Motors. З того часу компанія виросла у вертикально інтегровану автомобільну структуру і стала домінуючим гравцем на українському ринку.
Сьогодні НІКО є провідним оператором автомобільного ритейлу та дистрибуції в Україні та здійснює свою діяльність у сфері логістики, фінансових та ІТ-послуг.
Ярослав Вовк, Директор в НІКО Авто Холдинг, позитивно оцінює результати продажів у минулому році:
– У нас є досить значні досягнення, наприклад, НІКО Мегаполіс – дилер №1 в Україні по продажу Renault, а НІКО Захід Преміум досяг результатів продажу Audi на рівні довоєнного 2021 року. Загалом, доля ринку дилерів НІКО склала 3,5% і в продажах ми зросли більше, ніж ринок загалом у порівнянні з 2022-м роком.
Прогноз на рік
– При рівні продажів 2023 року однозначно рентабельними є монобрендові дилери провідних гравців преміум-сегменту та, можливо, ще кількох брендів, які знаходяться в ТОП-5 ринку. Наш базовий прогноз на 2024 рік – зростання ринку на 10%, – Ярослав Вовк.
Автотрейдінг Атолл Груп
2460 – кількість реалізованих в 2023 році автомобілів.
Національна дилерська мережа Автотрейдінг Атолл Груп об'єднує всі частини України: Київ, Вінниця, Одеса, Харків, Дніпро. Асортимент включає такі автомобільні бренди як Skoda, Suzuki, Seat, Renault, Hyundai та Ford.
Нещодавно в холдингу впровадили новий стиль, щоб краще відобразити цінності і бажання бути більш зручними та технологічними для клієнтів. Нове гасло "Рухайся вперед", відображає невпинне бажання розвиватися і допомагати клієнтам рухатися вперед за допомогою сучасних технологій.
Галина Шипулова, Директорка ТОВ «Автотрейдінг Атолл Груп», теж позитивно оцінює минулий рік:
– Наша дилерська мережа в 2023 році була успішною по більшості брендів портфелю, і в цілому виросла в загальній частці на ринку легкових автомобілів на 15%. Найбільший внесок в наше зростання зробили бренди Skoda і Suzuki.
Прогноз на 2024 рік
– Прогнозуючи обсяг українського автомобільного ринку на 2024 рік, ми передбачаємо помірне зростання до 70 000 легкових авто, але необхідно враховувати, що цей прогноз може змінитися у випадку змін макроекономічної ситуації. Геополітична нестабільність, спад економічної активності, зміни курсів валют, епідеміологічна ситуація – всі ці чинники можуть вплинути на економічну ситуацію та споживчий попит, – каже Галина.
Almaz Group
1602 – кількість проданих в 2023 році нових автомобілів.
Оцінка результатів 2023 року?
– У порівнянні з 2022 роком, продажі всіх брендів холдингу зросли, але цей показник не є стабілізацією усієї галузі, бо дякуючи ЗСУ, були знижені ризики, які могли знищити перспективи існування автомобільної галузі як такої, – відповідає Алла Сушина, генеральний директор Almaz Group.
– Безумовно частка ринку змінилася, тут треба розглядати окремо кожен з брендів, але ж ми розуміємо в якому стані економіка нашої країни і які ризики та випробування нас очікують у майбутньому.
– Можу зазначити, що всім гравцям ринку довелося пройти черговий стрес-тест на міцність війною, після Covid кризи, та найголовніше – нам вдалося зберегти працівників. Основні оператори втримали позиції.
Прогноз на 2024 рік
– Обсяг залежить від ситуації в країні та регіонах (фактори всім давно зрозумілі – поширення бойових дій, відсутність фінансування від країн партнерів та ймовірна тотальна мобілізація всіх працівників галузі).
Згідно поточної ситуації в економіці країни, в оптимістичному сценарії можливе зростання на 5%, - вважає Алла Сушина.
Як бачимо, всі наші співрозмовники прогнозують невеличке зростання автомобільного ринку і ці прогнози базуються на досвіді і спілкуванні з клієнтами. І їх впевненість додає оптимізму і нам всім.
Наступного разу AUTO-Consulting обговорить з керівниками провідних автомобільних холдингів далеке майбутнє автобізнесу у перспективі 5 років та загрозу сучасного тренду онлайн-продажів. Наші співрозмовники знову нас вразили. Щоб не пропустити – підписуйтесь на наші соціальні мережі!
Як головні автомобільні оператори пережили другий рік війни. Статистика по дистрибьюторах
|