Певним чином до зацікавленості промисловим виробництвом баггі спричинили військові – коли армія США у 1982 р. оформила замовлення та почала отримувати спеціально сконструйовані баггі (так зв FAV –Fast Atak Vehicle) на 3-х членів екіпажу ( 9 піхотна дивізія -120 штук).
Рис.1. Перше військове баггі промислового виробництва Chennowith (US Army)
Машина була обладнана 2-літровим двигуном VW та мала споряджену масу 680 кг і максимальну швидкість руху 97 км/год. Успішне використання цих машин підчас відомої військової операції «Буря в пустині» зумовило появу з 1996 р. в армії США та ще 6 країн нової моделі легкого військового баггі, уже під визначенням LSV –Light Strike Vehicle виробництва Polaris (що наразі є найбільшим виробником, у т.ч. і певні моделі для цивільного населення), які і на сьогодні перебувають на озброєнні армій ряду країн НАТО та інших країн, рис.2.
Рис.2. Військове баггі ALSV Polaris Defence
Машина спорядженою масою 960 кг здатна розганятись до 130 км/год, передбачає установку крупнокаліберного кулемета 12,7 мм та 2-х протитанкових ракетних комплексів, використання лазерної зброї. Віднедавна появилась і модифікація з гібридним приводом, що дозволяє значно зменшити ймовірність локації руху машини противником у звуковому та інфрачервоному спектрах. Звично, що модельний ряд військових машин отримав розширення – на першому фото представлено модифікацію MRZR D4 з бойовим лазерним комплексом.
Рис.4 Загальна компонувальна схема баггі Polaris
Окрім несучого каркасу з товстостінних сталевих труб (на відміну від штампозварного кузова з тонколистового прокату звичних автомобілів категорії М1) конструктивно баггі, насамперед військові, вирізняються значно збільшеним кліренсом та практично у 2-2,5 рази збільшеною амплітудою ходів підвіски. Останнє власне і дозволяє забезпечити вищі середні швидкості руху – мобільність з умов граничних віброколивних навантажень на організм водія/екіпажу. Домінує незалежна пружинна підвіска обидвох осей на здвоєних поперечних важелях. У процесі практичного використання у військах сформувався і клас важких військових баггі армії США – М1161 вантажністю 1,6 т та можливістю перевезення 6-8 осіб з швидкістю до 137 км/год на асфальті та 105 км\год на бездоріжжі.
Рис.5 Важке військове баггі M1161Grevler (Flyer-60)
Формування двох класів військових баггі – легкого, на 2-4 осіб екіпажу для аеромобільних підрозділів та сил спеціальних операцій і важкого – вантажністю 1,2-1,6 т характерне і для армії Ізраїлю, де на базі шасі легкого тактичного джипа Storm реалізоване легке баггі (рис.6) та розроблена і є на озброєнні важка машина – незвичної для баггі колісної схеми 6х6 [9]. Обидві моделі (як і очевидно з фото) використовують незалежну підвіску на поперечних діагональних важелях. Цього ж типу підвіска реалізована і на нещодавно прийнятому на озброєння польською армією баггі, рис.7, та литовському військовому баггі з гібридним приводом, рис.8.
Рис.6 Легке баггі армії Ізраїлю
Підвіски і загалом агрегатна база 2-х моделей військових баггі – „Чаборз” та „Сармат” –прийнятих на озброєння армією РФ, базуються на відповідних конструкціях ВАЗ 2121, що, у принципі достатньо далеко від сучасних вимог до військових баггі щодо кліренсу та амплітуди ходів підвіски, рис.9, рис.10.
Рис.9. Військове баггі «Чаборз» армії РФ
Рис.10. Військове баггі «Сармат» армії РФ
Певним чином наведене вище стосується і волонтерських вітчизняних конструкцій баггі для ЗС України, що на жаль залишились чи не єдиною армією в Європі, що не має прийнятої на озброєння машини такого типу. Однак щодо підвісок волонтерських баггі для ЗСУ (рис.12-13), як основи високої мобільності (динаміки руху) бездоріжжям, то очевидна необхідність кардинальних змін – збільшення ходів і кліренсу.
Рис.7 Баггі аеромобільних військ польської армії
Практично слід констатувати відсутність достатньої технічної інформації у відкритому доступі щодо конструктивних рішень військових баггі, що є зрештою і логічним. Разом з тим можна констатувати , що навіть з доступної інформації очевидне домінування незалежної підвіски на здвоєних поперечних важелях.
Дана підвіска має ряд переваг, у т.ч. щодо найбільш розповсюджених типу Mc-Pherson, в умовах бездоріжжя, де окрім підвищених вимог щодо амплітуди ходів підвіски нерівної опорної поверхні, значним чинником є і навантаження у поздовжній площині руху.
Рис.8 Литовське військове баггі з гібридним силовим приводом
З аналізу умов руху військових баггі очевидно, що величина кліренсу повинна бути максимально наближеною до 400мм, що охоплює понад 99% перепадів висот нерівностей мікропрофілю бездоріжжя та є пороговим значенням для військової авто техніки переднього краю у стандартах провідних країн НАТО]. Підвищені відповідно до умов руху бездоріжжям і вимоги щодо амплітуди (повного) ходу підвіски, віброколивні навантаження та так зв. «пробої» підвіски є головним стримуючим чинником максимальної швидкості руху бездоріжжям.
Рис. 11. Промислово-дослідний зразок військового баггі з гібридним приводом концерну „Калашников” (РФ)
З аналізу вище представлених конструкцій та досліджень [4, 18-21] очевидно випливає неефективність використання на військових баггі підвісок серійних легкових автомобілів, у т.ч.і повнопривідних кросоверів,
що спроектовані для доріг з твердим покриттям. У цьому плані побудова конструкції на підвісках типу ВАЗ-2121, що характерно для декількох вище представлених моделей, не може бути сприйнятливою.
Рис. 13. Баггі В. Садика (Чернівці)
Рис.14. Баггі В. Бризгалова з задньою залежною підвіскою
Другим визначальним аспектом розвитку військових баггі впродовж останніх 3-5 років стало створення модифікацій з гібридним приводом нестандартної для серійних гібридних легковиків і кросоверів схеми – з базовим тяговим електродвигуном, що дозволяє забезпечити високу мобільність руху бездоріжжям (обмеженої дистанції -10-20 км) на електротязі при вимкненому двигуні внутрішнього згоряння [15, 22]. Це дозволяє кардинально зменшити локацію руху машини на лінії зіткнення тепловізорами ворога, звично і рівень шуму, та збільшити сумарний запас ходу з-за зменшення на 25-40% витрати моторного палива двигуном внутрішнього згоряння.
Рис.12. Промислово-дослідний зразок перспективного баггі з гібридним/батарейним приводом для армії США
Слід зазначити, що у передових арміях НАТО вже прийняті на озброєння промислові зразки військової автотехніки переднього краю, насамперед баггі, з гібридним приводом.
Рис. 15. Промислові зразки надлегкого військового баггі ТУР КB 02 «Мамай» виробництва ВАТ «Укравтобуспром"
Беручи до уваги реалії війни в Україні очевидна актуальність як надлегких (по класифікації НАТО – ultra-light) військових баггі для десантників та сил спеціальних операцій, а також високомобільних носіїв засобів боротьби з бронетехнікою ворога, а також і баггі більшого класу, типу М1161 (рис.5, рис.15 [7.9,15]) для сухопутних військ, орієнтовною вантажністю 1 -1,5т та повною масою до 5 т, тобто легкого класу (light – повною масою до 5т – НАТО) –високомобільні носії оперативної вогневої підтримки лінії зіткнення (4-6 стволів реактивного залпового вогню, міномет калібру 88мм, ствольна артилерія калібру 25-45 мм і т.п.), а також оперативного перекидання особового складу (6-8 осіб) в умовах бездоріжжя. Важливим аспектом конструкцій обох класів баггі є і пристосованість для транспортування – евакуації з поля бою носилок з важкопораненими
Очевидно, що наразі найбільш актуальним в умовах війни є баггі надлегкого класу (ultra light - НАТО) – з умов суттєвого підвищення мобільності засобів боротьби з ворожою бронетехнікою, розвідки та диверсійних операцій. На рис. 15 представлено промисловий зразок баггі цього класу ініціативної розробки АТ «Укравтобуспром» - ТУР КB 02 «Мамай», максимально наближеної по тактико-технічних характеристиках до найбільш масової моделі цього класу в НАТО – Polaris Defency та нормативних вимог до бойових колісних машин переднього краю військового стандарту Великобританії STAN – DEF 23-06 [ 21] (кліренс, ходи підвіски, вантажність, питома потужність).
У табл.1 – основні тактико-технічні параметри базової моделі (за побажаннями представників отримувачів баггі для ССО, ОДШБр та інших частин, куди здійснені перші поставки на волонтерських засадах) опрацьовано 2 модифікації виконання – для розвідки та боротьби з бронетехнікою.
|