125 років Renault. Як французькі авто змінювали світовий автопром
Автобізнес LIFE | Опубліковано - 2024-05-31 20:14:19 (3062 разів прочитано)
AUTO-Consulting продовжує розповідати історію Renault, яка святкує вже 125-у річницю. Цього разу ми згадаємо, які досягнення Renault за ці роки вплинули на світовий автопром. Як з’ясувалося, їх за 125 років було чимало. Тож, приготуйтеся здивуватися.
Від ланцюга до кардану
Ні, карданний вал винайшли не в Renault, і навіть не у Франції, а в Італії. Але саме Луї Рено здогадався використати його для приводу задніх коліс свого автомобіля. До цього автовиробники використовували ланцюги, або паски. Так, кардан і коробку передач приніс в автомобілебудування саме Луї Рено. І був йому тоді лише 21 рік!
24 грудня 1898 року Луї Рено, завдяки застосуванню коробки передач зі змінним передавальним числом, підіймається на своєму Voiturette з двигуном De Dion Buton потужністю 0,75 к.с. вгору крутою вулицею на Монмартрі. Ця гора мала 13 градусів нахилу, і через те її оминали всі існуючі у місті автомобілі та трицикли. Слід додати, що надворі тоді була зима і слизько. Впевнений підйом Voiturette справив таке враження на присутніх, що Луї одразу продав це авто і отримав перші 12 замовлень на таку саму модель. А вже через декілька місяців Луї отримав патент на коробку передач власної конструкції. З того часу, і до сих пір, всі авто із заднім приводом використовують ту саму схему Renault.
Вже 25 лютого 1899 року брати Рено зареєстрували фірму Société Renault Frères, і з того моменту і починається історія успіху французької марки.
Факти про Renault на території України.
Авто для фермерів
Пасажирські авто Renault стрімко завойовують популярність, а брати Рено дуже вдало їх просувають у різних сегментах. На початку 1900 року Луї та Марсель Рено виграють гонки Париж-Бордо та Париж-Тулуза. І тільки одна перемога в гонці Париж-Бордо принесла Renault замовлення на 350 автомобілів!
У 1900 році Луї Рено вже створює свою першу легку вантажівку на базі Renault Type C з 1-циліндровим двигуном 3,5 к.с., встановивши позаду ящик-кузов вантажопідйомністю 250 кг. На такому авто фермерам було зручно возити молоко до Парижу.
А от у 1906 році на виставці у Парижі Renault вже представляє спеціальні вантажні платформи Type G, які викликають надзвичайно великий інтерес. У 1906 році дебютує і перший автобус Renault. Так починалася ера комерційного транспорту Renault.
Інновації, які змінювали автомобіль
Як Луї Рено почав свій шлях з інновації, так він і продовжував вже на чолі великої компанії. А для розробки нових конструкцій він залучає найкращих інженерів того часу. Той самий гідравлічний амортизатор, який зараз є у всіх авто, теж вперше застосували у Renault. А ще швидкозмінні свічки запалювання, які можна демонтувати, не розбираючи двигун, рульову колонку зі змінним нахилом, пневматичний стартер, барабанні гальма, сидіння, що складаються – патенти на ці винаходи належали саме Рено.
Саме Renault NN вперше отримали гальма на всі чотири колеса. А до здобутків Renault слід віднести і такий звичний зараз багажник. Так, не дивуйтеся, бо на авто початку ХХ століття багажників, у звичному вигляді не було, а вантаж кріпили позаду мотузками чи пасками.
Луї Рено взагалі передбачав майбутні тренди. Renault був і серед перших, хто починає серійне виробництво безкапотних вантажівок ще у 30-і роки, коли довжелезний капот ще вважався головною ознакою міцності на вантажному транспорті.
Історія про «Марнське таксі»
Але найяскравішу сторінку в історію Renault навіки вписали автомобілі-таксі. Перший спеціалізований автомобіль для таксі Renault представив ще у 1905 році. Вони були виключно у чорному кольорі, тому отримали прізвисько «браунінг». І саме чорні таксі Renault врятували Париж від захоплення німцями під час Першої світової війни.
Французьких військ на напрямку німецького прориву було недостатньо, а час йшов на години. І тоді французьке командування вирішило використовувати парижські таксі, більшість з яких були саме Renault AG-1. За день 600 автомобілів перекинули 6000 солдатів з усією амуніцією на відстань у 50 км. Битву біля річки Марна було виграно, німці відступили, Париж було врятовано. З того часу Renault AG-1 називають «Марнським таксі», і цьому авто навіть встановлено пам’ятник.
Луї Рено за досягнення перед Францією під час Першої світової війни було нагороджено орденом «Почесного легіону», а неформально його навіть називали «рятівником нації». Детальніше про це AUTO-Consulting розповідав у попередній статті.
Перший в світі легкий і швидкий танк
Під час Першої світової війни Renault прославилася і завдяки своєму танку FT-17. Танки існували і до цього, але здебільшого були неповороткими величезними важкими «монстрами», в яких гусениці оберталися навколо всього корпусу. Луї Рено у 1916 році представив легкий швидкий танк Renault FT-17, вагою 6,5 т, гусениці якого оберталися лише навколо опорних коліс. Він мав рухому башту і потужне озброєння, а розташування екіпажу і моторного відсіку виявилося революційним на той час.
Довелося повоювати танкам Renault FT-17 і на території України, а у деяких операціях їх використовували навіть під час Другої світової війни.
До речі, перші автівки Renault з’явилися на території України ще у 1908 році. Цей факт встановили експерти Історичного Автоклубу і про це AUTO-Consulting детально розповідав у попередній публікації.
Підкорення Сахари
В це зараз складно повірити, але рівно 100 років тому саме Renault, першій в світі, вдалося перетнути Сахару на колісних автомобілях. У той час існувало стійке переконання, що для подолання бездоріжжя необхідні тільки напівгусеничні автомобілі. Але Луї Рено кинув виклик цьому стереотипу і переміг.
24 січня 1924 року три Renault MH відправилися підкорювати Сахару. Це були спеціально підготовлені 3-вісьні авто з колісною формулою 6х4 на базі легкових Renault 10, з подвійною ошиновкою на кожному колесі. Ці авто мали два ведучих мости, та ще й роздавальну коробку із пониженим рядом у трансмісії. Таке рішення було реалізовано вперше. І навіть невеликий двигун не став на заваді цій експедиції, бо Renault MH були укомплектовані лише 2-літровим мотором потужністю у 26 к.с. З ним автомобіль міг розвивати 45 – 50 км\год. Експедиція подолала 2 тис. км і повністю довела, що справжніми позашляховиками можуть бути й колісні авто. Це був справжній вирок для напівгусеничних авто, а інженерна думка остаточно визначилася, яким має бути справжній позашляховик.
Наступного року Renault MH відправилися в ще більш складний пробіг, який подолав 23 тис. км. І знову, Renault перемогли всі складності бездоріжжя. А з 1927 року було вже запроваджено регулярний автомобільний рух через Сахару. І на маршруті знов використовували саме авто на базі Renault MH.
Заповіт Луї Рено
Згідно з дослідженнями французького історика професора Патріка Фріденсона та статті у журналі "Автопілот Комерсант" №10\2014 р, Луї Рено на Берлінському автосалоні в 30-і встиг поспілкуватися з Адольфом Гітлером і одразу сказав своїм підлеглим: «Нас чекає війна, а після неї Франція буде дуже бідною країною. Тому потрібні будуть тільки дешеві авто». І знову Луї Рено виявився правий, але він не зміг передбачити власну долю.
На жаль, більшість джерел називають Луї Рено - зрадником, який співпрацював із фашистами. Але як міг «рятівник нації» за підсумками Першої світової стати «зрадником» по завершенні Другої?
На це однозначної відповіді ніхто не має. Насправді ж, Рено у той час, коли Вермахт вторгся до Франції, як раз перебував у США за дорученням уряду і намагався домовитися про постачання танків для французької армії. А коли він повернувся, його власність просто реквізували ще німці, а самого Рено залишили у якості номінального керівника. Під час німецької окупації всі ключові позиції на підприємствах Renault зайняли люди з Daimler-Benz, а сам Луї Рено вже не міг цьому завадити.
Після звільнення Франції Рено не втік, а сам прийшов до влади поспілкуватися про майбутнє. Але майбутнього в нього вже не було.
У 1945 році всі заводи Renault було націоналізовано, а сам він помер у в’язниці у 1944 році за загадкових обставин.
Бестселер
Проте ще довоєнні ідеї Рено про доступний автомобіль врятували вже державну компанію. На Паризькому автосалоні восени 1946 представили Renault 4CV, який мав заднє розташування 748-кубового двигуна потужністю 17 л. с. і 3-ступінчасту механічну коробку передач. Ця машина швидко завоювала популярність і протрималася на конвеєрі 15 років!
А згодом її замінить Renault 4. Це вже був справжній бестселер, з 782-кубовим 4-циліндровим двигуном, з незалежною підвіскою всіх коліс та переднім приводом. А головне – Renault 4 мав надзвичайно низьку ціну, що його могли дозволити купити собі і студенти, і дрібні фермери, і навіть звичайні робітники.
Renault 4 з 1961 по 1992 рік було виготовлено у кількості 8 135 424 екземплярів. Ця модель, крім Франції, була на конвейері ще у 10-и країнах. У підсумку «четвірка» увійшла до топ-5 наймасовіших авто всіх часів, поряд з Toyota Corolla, VW Beatle, Ford T та FIAT-124. Недарма Renault запланував відродження саме цієї моделі в електричній версії на 2025 рік
Хетчбек та мінівен
Renault навіки вписала своє ім’я в історію світового автопрому не тільки конструкціями, але ще й дизайнерськими здобутками. У 1965 року було запущено виробництво першого у світі хетчбека Renault 16. До появи цього авто такого кузова просто не існувало. Renault 16 отримав передній привід, незалежну торсіонну підвіску всіх коліс і економічний 1,4-літровий двигун потужністю 54 к.с.
А головна його перевага полягала у незвичній конструкції кришки багажного відсіку, яка мала нахил і підіймалася разом із заднім склом. Це давало змогу перевозити, як довгі речі, так і легко трансформувати салон для перевезень габаритних вантажів. У 1966 році Renault 16, першим із «французів», отримав титул «Європейський автомобіль року». Усього за 15 років було виготовлено близько 1,9 млн екземплярів.
Але Renault подарувала світу не тільки хетчбек. У 1983 році Renault починає виробництво першого у Європі мінівена – Renault Espace, який став зручним для великих сімей і у якості бізнес-шатлу. На відміну від існуючих на той час мікроавтобусів, Renault Espace був компактніший, економічніший і зручніший у повсякденному використанні. Згодом цей тип автомобілів почнуть виробляти й інші конкуренти. Але першою у Європі був саме Renault.
У 1996 році Renault представляє ще один свій шедевр – компактвен Megane Scenic (згодом просто Scenic). Вже у наступному році він отримає титул «Європейський автомобіль року 97», а конкуренти знову почнуть наслідувати Renault, створюючи схожі концепції один за одним.
А ще були й надзвичайні досягнення Renault у Formula1, про які ми якось окремо розповімо.
Як бачимо, за 125 років Renault встигла стільки разів значною мірою вплинути на розвиток світового автопрому, що навіть важко збагнути весь цей обсяг. Але точно можна сказати, що без Renault і без її винаходів, автомобілі не були би такими, якими ми їх знаємо сьогодні.
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.